İslâm'ın beş temel esasından biri olan
namaz, günün belli zaman dilimleri içerisinde yerine getirilmesi gereken bir
farzdır. Vakit namazın şartlarından biri ve farz olmasının sebebidir. Yüce Allâh
Kur'an'da, "Şüphesiz namaz vakitli olarak farz kilindi" (Nisa 4/104)
buyurulmaktadır. Bu nedenle, namazların vakitlerinden önce kılınması caiz
olmadığı gibi, vaktinden sonraya bırakılması da caiz değildir.
Kur'an-ı Kerim'de beº vakit namazdan söz
edilmedigi ileri sürülerek, günde beº vakit namazin farz olmadigini iddia
edenler bulunmaktadir. Öncelikle, şunu belirtmek gerekir ki, hadisler olmaksizin
Kur'an'ın doğru anlaşılması mümkün değildir. Kur'an'da namaz vakitlerinden
açıkça bahsedilmediği gibi, nasıl kılınacağı da bildirilmemiştir. Namazın nasıl
kılınacağını ancak hadislerden öğrenebiliriz. Aynı şekilde namazların vakitleri
de Hz. Peygamber tarafından gösterilmiştir:
Cebrâil (a.s) Hz. Peygamber'e gelerek
namazı bir defa ilk vakitlerinde, bir defa da son vakitlerinde kıldırarak
namazın vakitlerini göstermiştir (Müslim, Salât, 138). Hz. Peygamber de ashabına
bu vakitleri bildirilmiştir (Müslim, Mesacid ve Mevâdiu's-Salât, 138). Asr-ı
saadetten günümüze kadar da namaz vakitleri 5 olarak kabul edilmiş ve öylece
kılınmıştır. Namaz vakitlerinin bundan aşağı olduğunu söyleyen çıkmamıştır.
Diğer taraftan, namazla ilgili Kur'an
ayetleri bir bütün olarak ele alındığında, beş vakte işaret edildiği görülür.
"Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah'a saygı ve bağlılık içinde namaz
kılın." (Bakara 2/238) ayetinde namazlardan ve orta namazından
bahsedilmektedir. Namazlar çoğuldur, bu nedenle en az üç vakit olması gerekir.
Ayrıca bir de orta namazından bahsediliyor dolayısıyla en az beş vakit
olmalıdır. Belki orta namazının üç vakit içerisine dahil olacağı ileri
sürülebilir. Ancak namazla ilgili diğer ayetlere de baktığımızda üç vakitten
fazla namaza işaret edildiği görülecektir; orta namazı olabilmesi için de
dolayısıyla en az beş vaktin olması gerekir. Şöyle ki, "Güneşin batiya
yönelmesinden, gecenin kararmasina kadar (belli vakitlerde) namaz kil; bir de
sabah vaktinde namaz kil. Çünkü sabah namazi şahitlidir." (İsra 17/78) ve "Haydi siz,
akşama ulaştiginizda (akşam ve yatsi vaktinde) sabaha kavuştugunuzda,
gündüzün sonunda ve ögle vaktine eriştiginizde Allah' tesbih edin (namaz
kilin). Göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur." (Rum 30/17-18)
ayetlerinde açık olarak dört vakitten bahsedilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınız bizim için önemlidir.